Kiedy lista Gości jest potwierdzona, należy zastanowić się, jak Ich usadzić. W gruncie rzeczy, to zadanie nie należy do najprostszych i może być problematyczne.
Postaram się Wam je ułatwić i umilić.
Zacznijcie od tego: jak ustawione będą stoły?
Konfiguracja zamknięta to jeden stół w przeróżnych kształtach (prostokąt, kwadrat litera T czy E), przy którym miejsce centralne zajmuje Para Młoda.
Konfiguracja rozrzucona to układ, w którym najbardziej widoczne miejsce zajmuje stół Pary Młodej, a wokół niego stoły Gości. Należy pamiętać, aby przy takim ułożeniu nie sadzać zaproszonych za plecami Nowożeńców oraz aby z każdego krzesła można było nawiązać kontakt wzrokowy z Młodą Parą, bez większego wysiłku.
Istnieje protokół dyplomatyczny, który mówi jak usadzić Gości, jednak coraz więcej osób rezygnuje z zasad savoir vivre i stawia na zabawę oraz okazję do dzielenia się radością z bliskimi.
Zacznijcie od Waszego stołu. Możecie przy nim siedzieć ze świadkami, z rodzicami czy z rodzeństwem. Jednak coraz częściej wybieraną opcją jest stół prezydialny, gdzie Para Młoda siedzi sama.
Następnie najbliższa rodzina - jeśli nie siedzi przy stole Młodej Pary. To, co może zaskakiwać, obok Panny Młodej siadają jej teściowe, a obok Pana Młodego rodzice Panny Młodej.
Kolejny krok to usadzenie reszty rodziny. Musicie zdecydować, czy decydujecie się na integrację rodzin, czy też nie. Tutaj reguły mówią, aby bliska rodzina siedziała niemalże obok Pary Młodej, dalsza w większym odstępie, a znajomi na samym końcu.
Należy kierować się kilkoma prostymi zasadami:
osoby w konfliktach nie powinny siedzieć blisko siebie,
sadzajcie osoby w podobnym przedziale wiekowym wraz z podobnymi pasjami obok siebie,
miejsce przy głośnikach zarezerwujcie dla młodych,
kobiety nie powinny siedzieć na końcach stołów,
pamiętajcie o zasadzie alternacji - naprzemienne usadzanie kobiet i mężczyzn,
odległość między stołami powinna być wygodna zarówno dla Gości, jak i obsługi kelnerskiej,
jeśli dzieci są już w wieku, w którym są w stanie poradzić sobie przy stole, warto zastanowić się dla osobnym stoliku tylko dla nich, jeśli nie jesteście przekonani, należałoby zapewnić im kącik do zabawy lub zatrudnić profesjonalną animatorkę, za co rodzice na pewno Wam podziękują ;),
należy pamiętać również o stoliku dla obsługi - zespół/DJ, fotograf i kamerzysta.
Pamiętajcie!
Zwróćcie dużą uwagę na usadzenie Gości, a dzięki temu unikniecie nieporozumień i zadbacie o dobrą zabawę Gości.
Dominika Szymańska,
Wedding Planner
Comments